Saturday, January 1, 2011

Sedikit Hikmah dari Ujian...

Terima kasih diucapkan kpd keluarga dan teman yg mengambil berat tentang diri ini, esok sepatutnya menjalani pembedahan tetapi minta ditangguhkan atas alasan ingin berubat secara alternatif, terima kasih doktor di atas keprihatinanmu, wlpn kau sekadar menjlnkan tanggungjawabnyamu namun terima kasih jg ingin kuucapkan.

Kelmarin suami menghadiahkan sebuah buku yg bertajuk, Jangan Bersedih Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia, tulisan oleh Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. Banyak nasihat dan kata2 perangsang yg diperolehi wlpn baru separuh dibaca.Antaranya yg msh dlm ingatan ; hapuslah airmatamu dengan berprasangka baik kepadaNya. Buanglah segala penderitaan dan kesedihan mu dengan mengingati segala nikmat Allah kepadamu. Ya seharusnya segala apa yg diberikan oleh Allah kepada setiap manusia telah tertulis dan ditentukan sebelum manusia itu dijadikan, jd jgnlah bersedih krn itu semuanya telah ditakdirkan dan pasti ada hikmah disemuanya.


Setelah beberapa hari berhenti seketika daripada menulis disini, hari ini menyambung semula catatan ini, setelah beberapa hari bermesyuarat tugas2 guru telah diagihkan. Alhamdullillah tidak byk pemberatan pada tahun 2011, namun cabarannya ialah diberi mengajar kesemuanya subjek Matematik Tambahan, bimbang tetap ada namun harapnya berjalan lancar dan dipermudahkan  oleh Allah SWT.

Catatan ini bersambung lagi, pagi tadi pergi berubat di Kuang dgn seorang ustaz, dgn bantuan abang Nizam akhirnya sampai ke tempat itu. Risau pun ada, tp beranikan jg, akhirnya kerisauan itu terjawab jg. Masyaallah sakitnya kena ketuk, lebam satu badan, bukan besar pun kayunya guna ranting kayu pokok nona, kecil je...katanya ketuk pun bukan kuat perlahan je, tp sakitnya Allah je tahu. Mula2 tahan lagi, tp akhirnya gugur juga air mata ni, ustaz kata nak menangis pun takpe, apa lagi menangislah, dah lah memang mudah menangis, ini pula sakit kena ketuk apalagi ambil peluanglah. Dahi pun kena ketuk, lebam dan benjol mcm Sin Chan yg selalu kena ketuk tu. Bukan satu benjol, adalah dekat 5 biji. Hidung pun sama tak benjol tapi merah dan lebam.  Balik rumah tengok  badan yg kena ketuk habis biru, merah, ungu dan sewarna dgnnya. Abang kata sehari dua hilanglah lebamnya. Ustaz beritahu seminggu lagi dtg lagi. Aaaii...bila dikenang ketika ini yg sakit badan mmg tak nak pergi, tp alang kepalang berubat hubby kata biarlah sampai baik jika diizinkanNya. Insyaallah hilang lebam ni berani kot pergi lagi. Berikhtiar selagi boleh dan tidak melanggar akidah. Selagi tidak bertemu dgn penawarnya jgn putus asa. Tapi entahlah ya, perasaan sendiri atau mmg betul, lump ni perasan makin kecil dari sebelum ini. Ya akan kuteruskan selagi diizinkanNya..Catatan ini berhenti setakat ini dulu. Doakan yg terbaik untuk saya..

No comments:

Post a Comment